Tragedia feroviară de la Recea, relatată la 1 noiembrie 1928, în prima zi de emisie a radioului românesc

Date:

1 noiembrie 1928, ora 05:00, prima transmisie a unei emisiuni radio la Bucureşti. Era vorba despre câteva zile de radio, pentru că, pe 3 noiembrie Guvernul Vintilă I. C. Brătianu demisionează (guvernul care a stabilit ziua de muncă de 8 ore şi printre primele guverne care au accesat împrumuturi externe. V. Brătianu demisionează pentru că nu a putut constitui un guvern de uniune naţională. Vine Guvernul Iuliu Maniu, care a reuşit să pună presiune pe guvernul liberal cu ajutorul ziarelor „Dimineaţa”, „Adevărul” şi „Curentul”, care au avut un rol decisiv în această acţiune). Din cauza faptului că trebuia dată o hotărâre de guvern privind extinderea semnalului radio în ţară, emisia a fost întreruptă o perioadă de timp. Guvernul Maniu a emis hotărârea la începutul lui 1929.
Aflăm din ziarul „Vremea”, care publică şi o fotografie, că despre teribilul accident de la Recea (sat şi staţie de tren din comuna Valea Mare, Plasa Mijlocul) s-a vorbit şi la radio (ediţia din 2 noiembrie 1928).

„Trenul accelerat 24, care venea dela Sibiu spre Bucureşti, a fost îndrumat pe linia I-a în loc de a Il-a care-i era destinată.
Se presupune că această îndrumare falsă se datoreşte faptului că, la apropierea acceleratului, acarul Voinea Marin dormea şi că deşteptându-se a făcut un ac fals, îndrumându-l în staţie pe linia l-a, unde în acelaş moment venea Simplonul Nr. 3 dinspre Bucureşti.
Ambele trenuri aveau oprire în Recea, cu încrucişare reglementară.
Impiegatul de serviciu Vasile Ion din Recea, n’a făcut revizia acelor, lăsând totul în seama acarului.
Ambele trenuri, venind din părţi opuse, au intrat în staţie pe linia I-a, la orele 2.30 noaptea. Astfel s’a produs catastrofa.
Staţia Recea, situată la 8 kim. de Slatina, este de curând înfiinţată şi aşezată la capătul celei mai pronunţate curbe dintre staţiile Slatina şi Mierleşti”, paragraf redat întocmai din ziarul „Dimineaţa”. – 29 octombrie 1928.

Accidentul a avut loc în dimineaţa zilei de 27 octombrie 1928. Din fiarele trenului au fost scoşi 27 de morţi şi 45 de răniţi. Toate persoanele decedate au fost identificate în curs de o săptămână şi înmormântate în localităţile de domiciliu.
La trei zile de la accident, are loc o cină la Palatul Peleş, organizată de Regina Maria, unde este invitat ministrul Comunicaţiilor. Acesta îi ascunde tragedia de la Recea, pe care Regina o află o zi mai târziu din alte surse, aşa cum menţionează în memoriile ei. Ministrul vrusese, de fapt, să o protejeze pe Regină.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Share post:

Subscribe

spot_imgspot_img

Popular

More like this
Related

Veste bună de la CAO. Factura la apă ar putea scădea

Veste bună din partea administraţiei locale în legătură cu...

Parlamentarii PSD vor să afle cum a cheltuit Iohannis banii statului pentru interesul propriu

Social-democraţii din grupurile parlamentare din Camera Deputaților și din...

A murit Silviu Prigoană, fost patron al primului post de ştiri din România

Cunoscutul afacesrist şi mogul de presă, Silviu Prigoană a...